Betekenis van eten in film

Blog: de perfecte filmomelet

‘Ik weet wel hoe ik een ei moet bakken!’, zegt Julia Child verontwaardigd in de film Julie & Julia, wanneer ze op zoek is naar goede kooklessen in Parijs. Maar een paar scènes later zien we haar een omelet omdraaien in haar tv-programma “The French Chef” die half in de pan en half op het fornuis landt. “Nooit je excuses aanbieden, geen sorry zeggen, wat er in de keuken gebeurt, blijft in de keuken”. Bovendien, wie zal het ooit te weten komen?”, zegt Julia op haar Julia-manier.

Hoewel een omelet het eenvoudigste lijkt om te koken, bewijzen film en realiteit dat het bakken van een goudgele luchtige omelet een van de meer gewaagde kookvaardigheden is. Daarom worden omeletten vaak gebakken in een context van competities en tests.. Hier zijn de acht stappen voor het bakken van een omelet, vergezeld van iconische filmscènes.


1 BREEK DE EIEREN MET 1 HAND

Madame Malory (Helen Mirren) breekt de eieren voor een omelet in The Hundred Foot Journey

Als je dit thuis doet, een ei breken met één hand, dan heb je altijd een vieze hand. De eierschaal breekt af in kleine stukjes en als je faalt, is het erg rommelig. Dit doe je eigenlijk alleen om te pronken. Maar in film telt pronken natuurlijk zwaar, dus breek je daar eieren met slechts één hand. Het symboliseert over het algemeen je professionaliteit, zelfverzekerdheid, ervaring en een tikkie arrogantie.


2 NIET ZUINIG ZIJN MET KRUIDEN

De kruiden in het mengsel lepelen, niet bescheiden zijn (The Hundred Foot Journey)

Voeg naar smaak kruiden en specerijen toe. Maar in de film, en vooral als je de Indiase gekruide omelet van The Hundred Foot Journey maakt, wees dan niet te verlegen en schep er veel kruiden in: zout en peper, koriander, chilis en garam masala.

Daarnaast gebruikt bijna niemand olie om de pan in te vetten, gebruik vooral (veel) boter in een matig en gelijk verwarmde pan. Wervel het stuk boter rond om de pan gelijkmatig in te vetten.


3 SCHUIF DE PAN PANISCH HEEN EN WEER

Julia Child krijgt haar opleiding aan het prestigieuze Le Cordon Bleu in Parijs en we zien haar samen met haar medestudenten omeletten maken. Ze bakken de omelet door de pan panisch horizontaal over het fornuis te schuiven, zodat het ei niet te lang aan de pan blijft plakken. Je kunt het ei ook voorzichtig roeren met een vork. Dat is gedaan in de film Burnt. In Aziatische films als Tampopo en Final Recipe gebruikt de kok stokjes. Stop met roeren na 30 seconden, anders krijg je een roerei.


4 TIK OP DE PAN

Tik op de pan (Tampopo)

Nadat de eieren op de bodem een ​​beetje zijn gestold, probeer je de massa te verplaatsen door de pan onder 30 graden te houden. Tik met je vuist – altijd de vuist – op het handvat van de pan, zodat de hele eimassa naar de rand glijdt. Terwijl je de pan tikt, vouw je de omelet dubbel en in de vorm van een maan. Het schuiven (3) en tikken (4) vormen de essentie van de filmische choreografie van de omelet.


5 GLIJ HET OP EEN BORD

Grote en kleine omelet (Ratatouille)

De omelet op een bord schuiven is een heel delicaat proces, om de kwetsbare eimassa niet te breken. Houd het handvat van de pan vast als een pen en houd het bord dicht bij de pan. De presentatie is altijd sober en eenvoudig. Dit wordt gedaan omdat een omelet het symbool is van het typische ‘huiselijke’ gerecht, bedoeld om te troosten en te verbinden: geen fuzz is toegestaan.


6 HALVEER DE OMELET

Een perfecte fluffy omelet (Final Recipe)

De test van de perfecte omelet is de gulden snede. Wanneer het in tweeën wordt gesneden, moet de gesmolten kaasachtige structuur van de binnenkant zichtbaar zijn. Zoals in deze foodpornscène in Final Recipe.


7 GENIET IN STILTE

De eindscène in Big Night

Dit is het moment waarop we hebben gewacht: het eten van de omelet. Dit is een heilig moment in de film, omdat het niet alleen de vaardigheden van de kok beproeft, maar nog belangrijker, het verzegelt de relatie tussen twee mensen die het eten. Dit kunnen twee broers zijn (Big Night), twee vrienden (Ratatouille) of twee vijanden (Burnt), tussen meester en student (The 100 foot journey, Final Recipe, Julie & Julia) of tussen vader en kind (Tampopo). Eet smakelijk, eet in stilte en eet samen!

Dit artikel verscheen eerder op cinemaculinair.nl

Waiting list De voorstelling is uitverkocht maar soms komen er kaartjes vrij wegens ziekte of andere omstandigheden. Laat hier je email achter, dan sta je op de wachtlijst. Je ontvangt automatisch een email zodra er kaartjes beschikbaar komen. Wie het eerst betaalt heeft dan de kaartjes. Let op: iedere datum van een voorstelling heeft een eigen wachtlijst. Kun je meerdere data, meld je dan aan voor meerdere data.